V našem inboxu a na konzultacích se nám kupí čím dál víc dotazů na rady a tipy ohledně plánování svatby jako takové. Co dělat, co nedělat? Koho pozvat? Jak sestavit harmonogram? Jak se prostě vzít bez nervů?
Říkaly jsme si, že by bylo skvělý vrhnout se na všechny tyhle dotazy hromadně a napsat Vám rovnou celý článek s těmi nejdůležitějšími radami a tipy, které Vám můžeme předat.
Asi každý, kdo plánuje svatbu, se ve svém okolí rozhlíží po nějaké inspiraci. Té je dnes všude mnoho. Sociální sítě přetékají fotkami ze svateb s dokonalou atmosférou, rozchechtanými hosty, spokojenými manželi a krásnou výzdobou. Tím, že už ve svatebním rybníčku plaveme hodně dlouho, troufneme si říct, že téměř na každé svatbě je v zákulisí něco, co z fotek nevidíte nebo nedomyslíte. A protože krásný fotky jsou jedna věc, ale zkušenosti a praxe druhá, sesumírovaly jsme pro Vás užitečné rady and know-how. Věříme, že právě to ve svůj velký den oceníte nejvíce. Tak jdeme na to. 🙂
Přípravy svatby, očekávání a priority
Začneme od samého počátku, kdy cesta plánování svatby začíná. Proběhly zásnuby, kouzelné „ANO“ a na Vás přijdou první myšlenky na svatbu. Troufneme si říct, že jsme tady vypozorovaly celkem jednoduchý vzorec – poprvé se s partnerem začnete o svatbě a představách bavit nahlas, zjistíte, že pro každého z vás je důležité něco jiného, vyřešíte, kde by měla svatba probíhat, jaké je datum, a pak vás spolknou praktické věci typu shánění dodavatelů, matrika, catering,… Ty se nabalují a nabalují, až většinou dospějete do bodu, kdy už vlastně nemyslíte vůbec na to, jak jste to všechno viděli na začátku. Právě tady nastává první zlomový moment – střet očekávání s realitou.
Rada první – hned na začátku plánování svatby se na chvíli zastavte a napište si na papír Vaši vizi. Je to svatba na louce, na zámku, nebo někde na pláži? Jakmile budete mít představu napsanou černě na bílým, můžete si kdykoli připomenout, jak byste vlastně tenhle velký krok chtěli prožít, a kdykoli se k němu vrátit.
Krok 2 – Ještě než se vrhnete na pokukování po obrázkách a inspiraci, vypište si seznam všech svatebních položek, které Vás napadnou, a proberte, které z nich jsou pro Vás prioritní. Je pro Vás hlavní bod svatby luxusní jídlo a na tom šetřit nechcete? Nebo naopak chcete investovat spíš do vzpomínek a mít vysněného fotografa s videem? Nechcete se o nic starat a chcete pohádkovou svatbu a výzdobu od svatební agentury? Milujete dobrou hudbu a víte, že na Vaší svatbě nesmí chybět kapela? Všechny varianty jsou správně a určitě se s každou z nich dá pracovat. Doporučujeme tohle sepsat ještě před tím, než se vrhnete na hledání inspirace po internetu, protože to pak často končí zklamáním z toho, co všechno byste si na svatbě přáli mít a nevejde se to do budgetu.
Rozpočet a jeho sestavení
Jak takový budget sestavit a kolik stojí svatba, se dočtete v samostatným článku u nás na blogu. Každopádně obecný doporučení, u kterého se dělá nejvíc chyb u sestavování budgetu, je nahození náhodnýho čísla („svatba nás vyjde na 250.000,-„) a překvapení z toho, že není reálný s Vašimi požadavky. Vezměte celý den logicky a přesně naopak – seznam položek, který už máte z minulýho bodu sepsanej, doplňte o částky. Začněte lokací!!! Ta může totiž svatební budget ovlivnit úplně nejvíc – když si nejprve stanovíte budget a teprve pak zjistíte, kolik stojí svatební místa, stávají se velmi často hrubky, kdy Vám půlku svatebního budgetu spolkne jen pronájem místa a nezbyde Vám na nic jiného.
Hned po lokaci bychom se vrhly na ty položky, které jsou pro Vás prioritní – zjistěte ceny a pak pokračujte v sestavování budgetu. Nebo nám napište o konzultace a my celý tohle úvodní peklo absolvujeme s Vámi a dáme Vám naprosto reálný ceny i včetně všech skrytých poplatků. 🙂
Všeho s mírou aneb Jak rozpočtu trochu pomoct?
Když už jsme nakously ten budget, chvíli u něj zůstaneme. Ne všechny položky svatebního rozpočtu dávají smysl mít na 100% z první nabídky. Jedna z největších svatebních obav je právě o to, aby bylo dost jídla. Zároveň téměř nikdo nechce, aby se plýtvalo jídlem a zbytky se vyhodily.
Pokud Vám svatební obřad začíná až v pozdním odpoledni, jsme si jisté, že tomu jde přizpůsobit i množství jídla, které na svatbě bude – mrkněte se na gramáže, které Vám catering navrhl, a pokud se pohybuje v enormních číslech, domluvte se na ponížení gramáží.
Dalším bodem, kde se dělají často chyby jsou porce dortu. Za nás je ideální řídit se 70% pravidlem. To znamená, že pokud máte na svatbu pozvaných 100 hostů, bude Vám stačit udělat dort cca pro 70 lidí. Někdo si dá menší kousek, některé páry se o ten svůj podělí a nebo jsou i tací, co na sladké vůbec neslyší a radši se vrhnou na něco slaného z rautu. Dorty jsou navíc většinou počítány podle kavárenských rozměrů, které bývají zpravidla větší než kousky dortů, které se krájí na svatbě. A když Vám i tak pár kousku zbyde, můžete si je nechat na ráno ke snídani. 🙂
Kolem sebe jen ty nejbližší
Za nás je tajná a velmi cenná rada pro Vás to, abyste si na svatbu zvali jen hosty, kteří jsou vám opravdu blízcí, a jste přesvědčeni o tom, že je tam chcete. Svatební osazenstvo je totiž úplný základ, a to nejen pokud chcete optimalizovat rozpočet, ale právě díky lidem na svatbě se vytváří ta pravá atmosféra and přátelská nálada. Víme, že to není vždy úplně populární řešení (hlavně v rodině), ale nám je to blízký. Takže škrtněte všechny lidi, které chcete pozvat z povinnosti a případně všechny povinný „plus jedničky“, a uvidíte, že k tomu, abyste si svatbu opravdu užili, Vám stačí jen ti nebližší.
Svatební hrubky
Chtěly bychom Vám také představit nejčastější „svatební hrubky“. Říkáme tak bodům v programu, se kterými se často setkáváme na svatbách bez agentur nebo na konzultacích. Svatební hrubky vznikají z toho, že něco nedomyslíte (protože s tím nemáte zkušenost a my to chápeme) nebo z obecných předpokladů, jak by se něco dělat mělo, i když Vám nebo stylu svatby to nesedí.
Na pár z nich se mrkneme:
- Nesprávně uchopený styl akce – Pokud chystáte svatbu ve stodole s uvolněným programem a atmosférou, není nutné dělat servírovaný oběd. Zde bychom spíše volily uvolněnější formu rautu. Pokud ale naopak plánujete svatbu v kostele a formal dresscode, servírovaná hostina se bude skvěle hodit. Vše, co na svatbě děláte, by mělo dávat smysl a zapadat do celkového konceptu.
Za nás mezi svatební hrubky patří třeba nucený obřad před polednem. Snoubenci se často ve snaze stihnout toho během dne co nejvíce snaží začínat s obřadem už brzy dopoledne a kvůli tomu ale musejí vstávat brzy ráno. Hosté, kteří nebydlí v okolí, mohou mít problémy s ranním přesunem. Tím pádem na přípravy není tolik času, a tak často probíhají ve stresu. Odpoledne se pak může stát, že se v programu vyskytnou hluchá místa. Snažte se harmonogram sestavit tak, aby vznikaly co nejmenší časové prostoje.
Hodinové párové focení hned po obřadu – Pro nás jakýsi zapomenutý přežitek z dob minulých, který nedává smysl. Jít se fotit ve chvíli, kdy jsou hosté hladoví a natěšení na to, prožít s Vámi první manželské chvíle, prostě není dobrý! Nechte párovky na později, kdy už se budou hosté bavit sami a Vašeho odchodu si ani nevšimnou a Vy si budete moct užít jeden druhého a nebudete ve stresu, že na akci chybíte. Naprosto okouzlující fotky vznikají také při tak zvané „zlaté hodince“, ve které se vytváří krásné světlo a fotky dostávají ještě o level lepší atmosféru.
Doporučujeme nedomlouvat klíčové dodavatele, jako je fotograf, kameraman, DJ, atd.. s Vašimi známými nebo se členy rodiny. Nejen, že si dotyční díky tomu svatbu neužijí tak, jako kdyby byli pouze v roli hosta, ale také ne vždy styl, kterým Váš známý tvoří, musí být shodný se stylem, který se líbí Vám a v jakém svatbu plánujete. Takže to ve výsledku může dopadnout tak, že s konečným produktem nebudete spokojeni. Jednoduše řečeno, fotky a video zůstanou krásnou vzpomínkou na Váš den na celý život a nejde je vrátit.
V den vaší svatby neúkolujte zbytečnými činnostmi Vaše rodiče a svědky. Myslete na to, že je pro ně tento den také velmi významný, a nechte je si ho užít bez zbytečných starostí. Z vlastní zkušenosti s našimi svatbami víme, že svědkyně je někdo, kdo Vás má v ten den hlavně uklidňovat a dělat Vám přípravy hezký, a přesně v tuhle chvíli prostě nechcete, aby zdobila stoly, nebo jela vyzvednout dort.
A protože svatebních hrubek jsme si interně sepsaly asi 50, tak čekujte náš Instagram, kde je postupně budem přidávat. 😀 Tady byste čtením zestárli. 😀
Jak seskládat svatební harmonogram
Veškeré potřebné informace ohledně vytvoření harmonogramu, co dodržovat a čemu se vyvarovat, už jsme popsaly v separátním článku na našem blogu.
A úplně ta nejdůležitější rada na závěr
Nikdy! Nikdy! Nikdy! … nezapomeňte na to, že svatbu děláte především pro sebe, že tímhle dnem si píšete kus své vlastní historie a jste to hlavně Vy, kdo si jí musí užít. Věřte tomu, že když se budete bavit Vy (byť věcmi, které se na první pohled nemusí líbit osazenstvu), budou se ve finále bavit všichni! Jen to pochopí později. 😉
Držíme palce a přejeme všem čtenářům a čtenářkám tu nejkrásnější svatbu pod sluncem. 😉
S láskou,
Vaše Marti a Lucka a celý tým WF
Foto: Denis Fueco